I 2002 gik Spreadshirt ud på e-handelsmarkedet med drømmen om at blive rigtig store. Siden da har vi hjulpet masser af mennesker med at få deres individuelle budskaber ud i verden - på produkter trykt eksklusivt og on-demand, hvilket er yderst ressourcebesparende. Det hele begyndte som start-up, og i dag er Spread Group et verdensomspændende firma med mere end 1.000 ansatte.
Som et firma i stadig vækst og med egne produktionsenheder er vi meget opmærksomme på vores stigende ansvar for kloden og dens befolkning. Vi ønsker en bæredygtig og positiv udvikling med stadig højere standarder. Vores Corporate-Social-Responsibility Report beskriver i detaljer, hvordan vi arbejder med temaet bæredygtighed.
I dag løfter vi ansvaret for i morgen.
Ansvarlighed er en målbar værdi. Den handler om respekt for vores planet og for de mennesker, som bor på den - og den bygger på bæredygtige handelsrelationer. Vores ansvarlighed handler også om at stille spørgsmål til vores egne handlinger. Vi ønsker at skabe balance imellem vores onlinefirmas vækst og de klimaaftryk, som det sætter.
Vores forretningsmodel hedder print-on-demand I modsætning til de traditionelle producenter trykker vi kun de varer, som kunderne har valgt og/eller selv designet - og vi gør det først, når ordrerne er afgivet. Vi producerer således kun det valgte antal - fra én enkelt og op til store engrosbestillinger. Siden Spreadshirt blev grundlagt for mere end 20 år siden, har bæredygtig produktion været en del af vores DNA. Det giver rigtig god mening for os, det gavner klimaet, og det skaber meget tilfredse kunder - som returnerer under to procent af vores produkter. Det gør os førende inden for branchen. Og i tillæg hertil genanvendes de returnerede varer i form af donationer og recycling.
Vi investerer løbende i moderne og mere klimavenlige teknologier og produkter. Senest har vi investeret 10 mio. € i moderne Kornit Atlas trykkemaskiner. Til vores standard trykmetode, direkte digitaltryk, anvender vi bæredygtige farver, veganske farvepigmenter og en speciel vand- og strømsparende trykproces. Siden 2019 har vi ikke længere anvendt papir, når der indgås kontrakter - omregnet sparer det 767 træer om året.
Fra T-shirts til hoodies - vi er vilde med bæredygtige produkter. Derfor udvider vi stille og roligt med stadig flere økologisk fremstillede produkter. Produkterne fra vores egen certificerede Premiumkollektion er fremstillet af økologiske og klimavenlige materialer, ligesom diverse andre økologiske brands er repræsenteret i vores sortiment. Inden udgangen af 2022 ønsker vi som minimum at fordoble antallet af grønne produkter hos os. På den måde kan vi tilbyde vores kunder et bæredygtigt alternativ inden for hver enkel produktgruppe. Endvidere arbejder vi hen imod mere gennemskuelighed for vores produkter, når det handler om oprindelse, materialer og certificeringer.
Produkter af kvalitetsstoffer og -materialer har man glæde af længe - og det gør dem ekstra bæredygtige. Hver produkt testes grundigt, før vi føjer det til vores sortiment. Vi kontrollerer holdbarheden af vores tryk og stoffer i en serie af testprint samt med et antal ture i vaskemaskinen. Efter trykprocessen tester vi for eventuelle kemikalierester, for trykfarvens kvalitet samt for forarbejdningen af det enkelte produkt. Vi kontrollerer desuden regelmæssigt den feedback, vi får fra vores kunder vedrørende produkter, som har været i vores sortiment i længere tid, for på den måde at sikre en konstant produktkvalitet.
Overgangen til genanvendelig energi er et enkelt og vigtigt skridt i den rigtige retning. Siden 2020 er vores strømforbrug i EU og i vores hovedkvarter i Leipzig udelukkende baseret på vedvarende energi. Planen er, at det også skal gælde for vores afdelinger i USA.
En åben og respektfuld kultur er kernen i Spread Group. Vi var det første tyske firma, som i 2011 ansatte en feel-good-manager. Til personalegoderne tæller altså ikke bare yoga, fyraftensevents og aktiviteter for børn. Feel good hos os handler også om at udvise fleksibilitet i forhold til vores medarbejdere, hvis livsvilkår og behov løbende er i forandring og udvikling. Vi ser os selv som et familievenligt firma og sætter alt ind på tillid og fleksibilitet, både på kontoret og når vi arbejder hjemmefra. Vores kodeks står i vores community-standards og gælder også i vores designcommunity. Siden 2021 har vi været medlem af foreningen Charta der Vielfalt e. V. og står dermed officielt på mål for inklusion og mangfoldighed i firmaet.
Med vores adfærdskodeks sikrer vi, at vores leverandører tilslutter sig og agerer efter de samme værdier som os. Producenterne af vores egen Premiumkollektion skal kunne fremvise certificeringer, tilslutning til samt kvalitetsgodkendelser af fair, uafhængige og kontrollerede arbejdsvilkår. Vi kender vores samarbejdspartnere i Bangladesh, Tyrkiet og Portugal personligt. Vi har besøgt deres produktionsunits for at kunne garantere, at de opfylder vores standarder vedrørende ordentlige løn- og arbejdsvilkår (se afsnit 5 i vores adfærdskodeks).
På vores kontorer og i vores produktionshaller i Europa og USA tilbyder vi som ansvarlige arbejdsgivere vores medarbejdere fastansættelser. Nogle medarbejdere har allerede været ansat hos os i mere end 10 år. Sådan må det gerne fortsætte, og derfor støtter vi op om alle vores medarbejdere. F.eks. har vi et godt samarbejde med daginstitutionerne, så vores medarbejdere kan fortsætte deres karriere - hvis det er dét, de ønsker - og samtidig være sikre på, at deres børn trives. Og ønsker en medarbejder at gå på deltid, så er dette også en mulighed hos Spreadshirt. Medarbejdere tilbydes endvidere både intern og ekstern videreuddannelse og workshops.
Enhver, der har en kreativ idé, kan tjene penge med vores forretningsmodel. Uanset om du er kunstner, designer, iværksætter eller influencer - Spreadshirts markedsplads og Spreadshops er et tilbud til alle, som gerne vil tjene penge. Vores services er gratis, så alle kan være med. Og så tager vi os også af forsendelse og kundeservice. Vi er helt bevidste om, at de kreative idéer og frembringelser fra vores community er hjertet i vores virksomhed. Derfor vil vi gerne følge dig helt tæt, målrette vores mange tiltag til dig, når markedet kræver det - og dele alle succeserne med dig. Og så er det jo en god forretning: Fra 2015 til 2020 er de udbetalte provisionsbeløb til vores top 10 bedste partnere steget med 100 %.
Selv efter 20 år er der stadig noget start-up-spirit over vores print-on-demand-firma. Vi er stolte af det gode arbejdsklima, det flade hierarki og af vores bestræbelser på at vækste bæredygtigt. Vores management beviser, at et firma i vækst og med støtte til et kæmpestort community sagtens kan gå hånd i hånd. Alene i 2020 har vi udbetalt 17 millioner euro i salgsprovision til vores uafhængige designere.
I 2011 beskæftigede Spreadshirt 300 medarbejdere - i dag arbejder mere end 1.000 ansatte fra 40 lande på vores produktionsenheder i Europa og USA. Vores omsætning voksede fra 65 millioner euro i 2011 til 170 millioner euro i 2020, med hele 9,8 millioner trykte produkter. Den vækst kan vi takke vores medarbejdere i Tyskland, Polen, Tjekkiet og USA for, idet de alle er med til at sikre tilfredsheden hos vores mange kunder.
Vejen til virkelig bæredygtighed er lang. Hver eneste dag bestræber vi os på at producere lidt mindre affald og på at formindske vores klimaaftryk. I 2022 vil vi pakke alle europæiske forsendelser uden plastic og efterfølgende gøre det samme på det amerikanske marked. Vi vil også fortsætte med at føje økologiske produkter til vores sortiment og gøre det lettere at handle bæredygtigt. På produktionssiden ønsker vi fortsat at effektivisere vores energiforbrug samt i videst muligt omfang at sænke vores CO2-udledning.
Bæredygtig drift betyder for os at skabe en balance imellem vores virksomhed, klimaet og menneskene. Sammen skaber vi en grønnere fremtid.
Kun kunder, der rent faktisk har købt dette produkt, kan give bedømmelser og anmeldelser. Stjernebedømmelsen (ud af 5) viser gennemsnittet af alle bedømmelser. Kunderne kan også afgive skriftlige anmeldelser. Vi offentliggør disse anmeldelser, efter at vi har modereret dem.